سریر شبکه

تجهیزات مخابراتی

ویپ یا VoIP چیست؟

سرفصل‌های مطلب

ویپ یا VoIP مخفف عبارت (Voice over Internet Protocol) و به معنای انتقال دادن محتوای صوتی و یا چند رسانه‌ای از طریق اینترنت است. نحوه استفاده از این فناوری تقریبا مشابه تلفن‌های معمولی است، با این تفاوت که به جای سیم کشی و استفاده از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تلفنی، باید از اتصال به اینترنت استفاده کنید. راه‌اندازی VoIP به کمک فناوری‌ها و روش‌های گوناگونی صورت می‌گیرد تا بتوان ارتباطات صوتی را از طریق اینترنت و شبکه‌های محلی یا گسترده برقرار کرد.

عملکرد ویپ چگونه است؟

VoIP که با نام IP تلفنی نیز شناخته می‌شود، امکان استفاده از اینترنت را برای مکالمات تلفنی فراهم می‌کند. بر خلاف خطوط تلفن سنتی، VoIP با استفاده از فناوری دیجیتال و با یک اتصال broadband نظیر DSL کار می‌کند. امروزه شرکت‌های متعددی از سرویس وُیپ استفاده می‌کنند و حتی در منازل نیز از سرویس‌های تلفنی مبتنی بر اینترنت با محوریت یک سوئیچ تلفن استفاده می‌شود تا پیش از پیدایش اینترنت، انسان‌ها برای برقراری ارتباطات صوتی خود از شبکه عمومی تلفن (PSTN) استفاده می‌کردند.
ارسال داده با سیستم عمومی تلفن، هزینه بسیاری داشت، به خصوص اگر برای فواصل طولانی استفاده می‌شد. اما در حال حاضر با کمک فناوری ویپ، تحولات چشمگیری در ارتباطات به وجود آمده و امکان تبادل اطلاعات در قالب تصویر، صوت و ویدئو به راحتی از طریق نرم افزارهای کاربردی بر روی بستر اینترنت وجود دارد. افراد حتی می‌توانند به گفتگو با یکدیگر از طریق چت، ارسال صوت (voice) و یا تماس تصویری بپردازند.
voip ویژگی‌های خاص خود را دارد و از جمله آن‌ها می‌توان به ضبط تماس برقرار شده، ایجاد شناسه تماس گیرنده به صورت سفارشی یا پست صوتی به ایمیل، اشاره کرد. همچنین برای سازمان‌ها ارتباطاتی یکپارچه را پدید آورده و یکی از اجزای سیستم پیجینگ تحت شبکه، است. اگر می‌خواهید بیشتر درباره ویپ بدانید، در ادامه با این مقاله از گروه تولیدی صنعتی سریر، همراه باشید.

تاریخچه VoIP

VoIP در سال ۱۹۹۵ توسط شرکتی به نام VocalTec توسعه یافت. اولین تماس‌های VoIP فقط با استفاده از نرم‌افزار رایانه‌ای و بدون تلفن‌های رومیزی انجام می‌شد. چند سال بعد، VocalTech برنامه‌های پست صوتی دیجیتال و قابلیت‌هایی را برای برقراری تماس‌های میان رایانه به تلفن و تماس تلفن به تلفن منتشر کرد.
در سال ۱۹۹۹، شرکت‌های بیشتری وارد بازار شدند و شرکتی به نام استریسک اولین IP-PBX را ایجاد کرد که به دلیل اینکه یک برنامه متن باز بود، در آن سال‌ها بسیار محبوب شد.
VoIP امروزه به شدت در ارتباطات تجاری استفاده می‌شود و از مراکز تماس بزرگ گرفته تا شماره تلفن‌های تجاری فردی را پشتیبانی می‌کند تا کارمندان بتوانند از هر کجا تماس بگیرند.

VoIP چگونه کار می‌کند؟

Voice over IP صدای شما را به یک فایل دیجیتال تبدیل می‌کند، سپس آن را فشرده کرده و از طریق اینترنت ارسال می‌کند. ارائه دهنده خدمات VoIP (مثل ارائه دهنده خدمات اینترنتی شما) تماس را تنظیم می‌کند. بسیاری از مردم VoIP را به جای تلفن ثابت سنتی انتخاب می‌کنند، زیرا هزینه راه‌اندازی کمتری در بر دارد و می‌توانند به راحتی با استفاده از اینترنت تماس بگیرند.
ویپ از پروتکل‌های مخصوص اینترنت استفاده می‌کند و یک نوآوری عظیم در سیستم مخابراتی جهان است. برای تماس‌های تلفنی، صدای شما که به صورت یک سیگنال آنالوگ است با استفاده از بسته‌های داده دیجیتالی کوچک رد و بدل می‌شود. اینترنت می تواند این بسته های داده را در کمتر از یک ثانیه به سراسر جهان ارسال کند. برای مکالمات اینترنتی نیز این بسته ها بین تلفن شما و یک ارائه دهنده VoIP حرکت می‌کنند.
یک سیستم تلفن VoIP تماس بین تلفن‌های دیگر یا شرکت‌های خدمات تلفنی را تسهیل می‌کند. همچنین عملکردهای مفید دیگری مانند پست صوتی، ارسال تماس، ضبط تماس و غیره را ارائه می‌دهد. به طور کلی در مراحل زیر، می‎‌توان نحوه کار VoIP را شرح داد:

  • ابتدا تلفن شما به سوئیچ یا روتر در شبکه محلی (LAN) متصل می‌شود.
  • وقتی شماره تلفنی را می‌گیرید، IP تلفن شما به ارائه دهنده خدمات VoIP می‌گوید که با طرف مقابل تماس بگیرد.
  • سرویس VoIP صدای شما را که یک سیگنال آنالوگ است، به بسته‌های داده دیجیتالی تبدیل کرده تا بتوانند تحت بستر شبکه حرکت کنند. به این ترتیب تماس را برقرار می‌کند را از طریق IP تلفن شما مبادله را انجام می‌دهد.
  • تلفن VoIP شما این سیگنال‌های دیجیتال را دوباره به صدایی که می‌توانید بشنوید (سیگنال آنالوگ) تبدیل می‌کند.
  • پروتکل تحت شبکه(SIP) امکان برقراری ارتباط بین تلفن‌های رومیزی مختلف، تلفن‌های کنفرانس و برنامه‌های VoIP را فراهم می‌کند.
  • سانترال‌های مبتنی بر فضای ابری (سیستم مرکز تلفن) نیز مسئول رسیدگی به ویژگی‌هایی مانند پست صوتی، کنفرانس و مسیریابی تماس هستند.

تفاوت بین تلفن‌های ویپ یا VoIP و تلفن ثابت چیست؟

تفاوت اصلی بین تلفن‌های VoIP و تلفن‌های ثابت در این است که تلفن ثابت با سیم‌های مسی و به صورت فیزیکی ارتباط را برقرار می‌کنند اما تلفن‌های VoIP، ارتباط را از طریق اینترنت برقرار کرده و محدود به مکان خاصی نیستند.
تلفن های سنتی از خطوط آنالوگ برای انتقال سیگنال های صوتی استفاده می کنند در حالی که تلفن‌های ویپ از فناوری دیجیتال برای برقراری ارتباط، بهره می‌گیرند.

مزایای استفاده از ویپ یا VoIP

در این قسمت می‎خواهیم برخی از مهمترین مزایای ویپ را به شما معرفی کنیم. این موارد عبارتند از:

  • هزینه کمتر

بسیاری از مصرف کنندگان و کسب و کارها به کمک ویپ می‎توانند صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های خود داشته باشند و مبلغ قبض تلفن خود را تا بیش از ۶۰ درصد کاهش بدهند.

  • صدای با کیفیت بالا

با ویپ، تفاوت قابل توجهی در کیفیت تماس وجود دارد و صدا به هیچ عنوان مبهم یا دارای نویز نیست.

  • ویژگی‌های پیشرفته

از ویژگی‌های ممتاز این فناوری می‎توان به اداره شرکت از طریق پیجینگ خودکار، ضبط تماس و ایجاد صف تماس اشاره کرد. همچنین تلفن‌های ویپ اغلب در برنامه‌های خدمات تلفن تجاری گنجانده می‌شوند.

  • امکان برقراری تماس با سراسر جهان

نرخ بین‌المللی تماس‌های راه دور با سراسر کشورهای جهان مشخص شده و از طریق فناوری ویپ، امکان پذیر است.

  • استفاده در هر مکان

شما می‎توانید از خدمات تلفن ویپ خود در هر کجا استفاده کنید. تلفن های رومیزی VoIP چندان گران نیستند آن‎ها را در خانه، شرکت، کارخانه و هر مکانی که می‌خواهید، استفاده کنید. به جای استفاده از یک تلفن سنتی، می‌توانید از دسکتاپ کامپیوتر یا دستگاه تلفن همراه خود برای برقراری تماس استفاده کنید.

  • ایجاد ارتباطات یکپارچه

VoIP امکان گردش کار تیم شما را از طریق مفهومی به نام ارتباطات یکپارچه (UC) ارتقا می‌دهد. به جای استفاده از چندین برنامه متفاوت، پلت فرم ارتباطی شرکت شما کاملاً یکپارچه خواهد بود. در حال حاضر ارتباط کارکنان با یکدیگر و یا مشتریان، آسان‌تر شده است. شما می‌توانید تماس‌ها را بین دستگاه‌های تلفن همراه برقرار کنید، تیم خود را از از طریق سیستم اشتراک‌گذاری ویدیو ملاقات کنید، کارها را سریع‌تر انجام دهید، ارتباطات بلادرنگ داشته باشید و همه امور کاری خود را به خوبی سازماندهی کنید.

برخی از عملکردهای کلیدی در یک پلت فرم UC عبارتند از:

  • پیام‌رسانی فوری
  • چت‌های تیمی
  • جلسات تصویری
  • اشتراک گذاری صفحه نمایش
  • کنفرانس تلفنی
  • چت و تماس از طریق اپلیکیشن‌های موبایل و کامپیوتر
  • رمزگذاری تماس و امنیت بالای VoIP

امنیت VoIP برای صاحبان مشاغل مهم است. تماس‌های تلفنی حاوی اطلاعات محرمانه مانند شماره کارت اعتباری و مکالمات خصوصی منابع انسانی است. شما باید از این دارایی‌ها محافظت کنید. باید بگوییم که VoIP بسیار امن است و حتی اگر بسته های داده از طریق اینترنت حرکت کنند؛ سیستم‌های تلفن IP دارای امنیت داخلی هستند تا مانع از هر گونه مشکل یا به خطر افتادن اطلاعات مهم شوند. شما می‌توانید از ارائه‌دهنده خدمات VoIP خود در مورد رمزگذاری تماس بپرسید. فناوری‌های VoIP مانند TLS و SRTP داده‌های تلفنی و تماس را محافظت کرده و شنود را تقریباً غیرممکن می‌کنند.

  • ضبط تماس

از سیستم تلفن ویپ می‌توانید برای ضبط تماس‌های برقرار شده بین مشتریان و کارکنان خود استفاده کنید. همچنین ضبط تماس‌ها از طریق ویپ می‌تواند باعث بهبود عملکرد کاری محیط کاری شما شده و باعث برطرف نمودن نقاط ضعف‌ موجود شود. مزیت دیگر ضبط تماس با VoIP این است که برای طرفین غیرقابل شناسایی است. همچنین بر خلاف سیستم های تلفن ثابت PBX، به سخت افزار اضافی نیاز ندارد.

سخن آخر

راه اندازی و استفاده از VoIP برای تماس‌های شخصی و تجاری روزمره آسان است. تا زمانی که اتصال اینترنتی فعال دارید، می‌توانید از برقراری تماس با اینترنت لذت ببرید. برخلاف برنامه‌های دارای تماس اختصاصی مانند Skype یا WhatsApp، شما می‌توانید با هر شماره تلفنی از طریق ویپ تماس بگیرید. انواع ارتباطات VoIP به سه دسته: کامپیوتر به کامپیوتر، کامپیوتر به تلفن و تلفن به تلفن تقسیم می‌شوند و رایج ترین نمونه‌ برنامه‌های VoIP عبارتند از: زویپر، اسکایپ، واتس اپ، Google Hangouts، وایبر، فیس بوک مسنجر و صدای گوگل.
شما می‎توانید از مزایای بی شمار ویپ که رنگ تازه‌ای به ارتباطات جهانی بخشیده استفاده کنید. فقط کافیست که برای تهیه تجهیزات و راه‌اندازی این فناوری به گروه صنعتی تولیدی سریر مراجعه کرده و برای دریافت راهنمایی بیشتر با شرکت تماس بگیرید.

۰/۵ (۰ نظر)
این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب برگزیده

اینترکام دو دکمه

اینترکام دو دکمه؛ بررسی جامع اجزا، انواع و کاربردها

سیستم‌های اینترکام دو دکمه تحت شبکه سیستم‌هایی هستند که می‌توان به‌راحتی با آن‌ها ارتباط تلفنی برقرار کرد. درست مانند سیستم‌های تلفنی استاندارد یک فرستنده و یک گیرنده برای برقراری ارتباط دارند. ویژگی منحصر به‌فردشان قابلیت برقراری ارتباط با سیستم‌های گوناگون است و برای انتقال و دریافت اطلاعات از میکروفون‌ها و بلندگوهای

مشاهده مطلب »

تلفن گویا منشی هوشمند

هنگامی که مشتریان با کسب و کار شما تماس می‌گیرند، با یک تلفن گویا هوشمند (پاسخ صوتی تعاملی) از آن‌ها استقبال کنید. مفهوم پاسخ صوتی تعاملی (IVR) برای اولین بار در سال ۱۹۶۲ معرفی شد و از آن زمان، با نوآوری‌های جدید تکامل یافته است. تلفن گویا منشی هوشمند به

مشاهده مطلب »
اسپیکر و بلندگوهای تحت شبکه

اسپیکر تحت شبکه چیست؟

در دنیای دیجیتال امروز، اسپیکر تحت شبکه (Network Speaker) به ابزار ضروری برای مدیریت سریع و کارآمد منابع صوتی در محیط‌های کسب‌وکار تبدیل شده‌اند. این فناوری پیشرفته، که همراه با آمپلی‌فایرهای تحت شبکه داخلی (Network Amplifiers) عرضه می‌شود، به ما امکان می‌دهد تا با انعطاف‌پذیری بی‌نظیری به پخش زمانبندی‌شده فایل‌های

مشاهده مطلب »
×