سریر شبکه

تجهیزات مخابراتی

دنیای بلندگوهای شیپوری

بلندگو شپوری تحت شبکه

سرفصل‌های مطلب

بلندگو شیپوری

یکی از انواع اسپیکرهای تحت شبکه، بلندگوهای شیپوری هستند. شناخت انواع بلندگو شیپوری به شما کمک می‌کند بلندگویی را خریداری کنید که متناسب با محیط مورد نظرتان باشد و بتواند درمکان مورد استفاده، صدای خوبی از خود پخش کند.

استفاده از بلندگو شیپوری به‌وفور در مکان‌های مختلف مانند مدرسه‌ها، فضاهای باز، سالن‌ها، در ورزشگاه‌ها توسط لیدرهای تشویق‌کننده و روی وانت‌های فروش محصول‌های مختلف دیده می‌شود.

این بلندگوها به‌دلیل قدرت و توانایی پرتاب صدایی که دارند به‌عنوان پرکاربردترین انواع بلندگو شناخته می‌شوند. اما برای خرید، باید اطلاعات کاملی در رابطه با آن‌ها داشته باشید. در غیر این ‌صورت ممکن است به‌دلیل انتخاب مدلی اشتباه، کارایی مناسبی از این محصول نبینید.

به همین دلیل نیز قصد داریم در ادامه با انواع مختلف بلندگوی شیپوری، اجزاء تشکیل‌دهنده آن و نحوه انتخاب بلندگو به‌طور کامل آشنا شویم. اگر در انتخاب بلندگو مناسب مردد مانده‌اید؛ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بلندگوی شیپوری را بهتر بشناسیم

این نوع بلندگو را با اصطلاح هورن نیز می‌شناسند. معمولا در فضاهای بسته یا کوچک مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و بیشتر آن را در مکان‌های روبازی که جمعیت زیادی وجود دارد و ممکن است صدا به همه افراد نرسد، نصب می‌کنند.

انواع بلندگو شیپوری در دسته‌‌بندی‌های مختلفی وجود دارد که از این تقسیم‌بندی می‌توان به طراحی موزیکال یا ساده این محصول اشاره کرد. همچنین دسته‌بندی آنها می‌تواند شامل جنس بدنه که معمولا از آلومینیوم و در برخی موارد نیز پلاستیک فشرده باکیفیت است، باشد.

ساختار بلندگو شیپوری شامل یک محیط دیافراگمی است که بلندگو را درون آن قرار می‌دهند. صوت قابل پخش به کمک محیط مغناطیسی می‌تواند در بخش شیپوری باند به‌خوبی پخش شود. با شناخت انواع بلندگو شیپوری و نحوه انتحاب آن می‌توانید مدلی را تهیه کنید که کاملا متناسب با محیط مورد نظر شما باشد.

معرفی انواع بلندگو شیپوری 

 بلندگو شیپوری معمولا دسته‌بندی‌های متفاوتی دارد. یعنی می‌توان هورن را با توجه به دسته‌بندی کلی آنها، ساختار بدنه و نحوه نصبی که دارد تقسیم‌بندی کرد. شناختن این موارد به شما در داشتن انتخابی درست کمک می‌کند. پس در ادامه این نمونه‌ها را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم.

دسته بندی کلی

منظور از دسته‌بندی کلی همان طراحی بلندگو است که می‌تواند هورن ساده یا هورن موزیکال باشد. هر کدام از این محصولات مشخصات و ویژگی‌های به‌خصوصی دارند که به شرح زیر است:

بلندگو شیپوری موزیکال

در مکان‌هایی که لازم است برای محیط از یک بلندگو، با کیفیت صدای بالا استفاده کرد؛ هورن شیپوری موزیکال پیشنهاد می‌شود. با توجه به ساختار تیونر و ووفر که در تولید این بلندگو مورد استفاده قرار گرفته‌است باید گفت صدا را با فرکانس بالاتر پخش می‌کند.

بلندگو شیپوری معمولی

برای افرادی که به‌دنبال خرید بلندگو شیپوری ارزان هستند، نوع معمولی پیشنهاد خواهد شد. این بلندگو در سطح بازار به‌وفور دیده می‌شود و کیفیت آن نیز خیلی بالا نیست. اما توجه به قیمت و کاربردی که دارند استفاده از آنها در محیط‌های مختلف به‌وفور دیده می‌شود.

ساختار بدنه‌ای و شکل ظاهری

متریالی که در تولید بدنه یک بلندگو مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند از فلز یا پلاستیک فشرده مرغوب باشد. در کنار جنس بدنه، شکل ظاهری این محصولات نیز مهم است. به‌طور کلی این دسته‌بندی شامل موارد زیر می‌شود:

بلندگو شیپوری کتابی

بلندگوهای کتابی بسیار پرکاربرد هستند و از آنها برای نصب روی ماشین‌های دوره‌گرد، در راهپیمایی و برای اعلام وضعیت قرمز در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود. برای تولید بدنه این نوع بلندگو معمولا از پلاستیک ABS استفاده می­کنند.

بلندگوی شیپوری کتابی

بلندگو شیپوری ۶ ضلعی

در تولید بلندگوهای ۶ ضلعی نیز از پلاستیک فشرده ABS استفاده شده‌است. یکی از نکات برای انتخاب بین این موارد توجه به توان آن‌ها است. زمانی که یونیت درایور یک بلندگو بزرگ باشد یا به‌عبارتی سایز بزرگ‌تری داشته باشد، توان آن نیز بالاتر است.

بلندگو شیپوری گرد   

به این نوع بلندگو گرد، مخروطی نیز می‌گویند و جنس آن می‌تواند از آلومینیوم یا پلاستیک ABS باشد. شما با توجه به نیاز خود باید جنس مناسب را انتخاب کنید.

نحوه نصب

با در نظرگرفتن اینکه نحوه نصب بلندگوها می‌تواند روی کیفیت صدای خروجی آنها تاثیر بگذارد، بهتر است با این روش‌ها تا حدودی آشنا شوید.

بلندگو شیپوری اهمی

در نصب بلندگو به روش اهمی باید از هر بلندگو یک‌جفت سیم به‌صورت جدا به آمپلی‌فایر متصل شود. در این روش نصب که می‌توان گفت تا حدودی رایج است، نیازی به استفاده از ترانس مچینگ ندارید.

با توجه به دسترسی مستقیم بلندگوها به منبع تغذیه در روش اهمی که با آن کانونشنال نیز می‌گویند، کیفیت صدا تا حد زیادی بالا می‌رود و نویز کمتری حین پخش به گوش می‌رسد. اما پیچیدگی‌های این کابل‌کشی می‌تواند باعث ایجاد خرابی زودهنگام در آن شود.

بلندگو شیپوری ولتی

در نصب بلندگو به روش ولتی پیچیدگی کمتری نسبت به روش اهمی وجود دارد و این موضوع باعث شده تا این روش به محبوبیت بیشتری دست یابد. کابل‌کشی در سیستم ولتی بین بلندگوها می‌تواند به‌صورت‌های مختلف انجام شود.

در نصب بلندگوها به روش ولتی باید به نکته مهمی توجه کرد و آن‌ هم توجه به توان خروجی آمپلی‌فایر است. به‌غیر از این مورد می‌توان گفت روش نصب ولتی بسیار کاربردی خواهد بود.

برای جلوگیری از افت توان در مدار می‌توان از یک ترانس مچینگ که توان مشخصی دارد در سیستم صوتی ولتی استفاده کرد. لازم به‌ذکر است با توجه به قرارگیری ترانسفورمر در پشت بلندگوها به یک بلندگو، حداکثر ۸ اهم می‌توان متصل کرد. 

بلندگو شیپوری مچینگ دار

نوع دیگری از بلندگو وجود دارد که با امکانات خود مانند ضدآب بودن، داشتن پایه و درایور قوی توانسته محبوبیت بسیاری به‌دست بیاورد. این بلندگو توانایی پخش صوت در محدوده ۲۵۰ تا ۶۳۰۰ هرتز را دارد.

معمولا در مواقعی که لازم باشد بلندگوهای زیادی در محیط نصب کرد یا مکان نصب آن‌ها از آمپلی‌فایر دور باشد، از بلندگو شیپوری مچینگ دار استفاده می‌شود. این نوع هورن می‌تواند بدنه آلومینیومی یا پلاستیکی داشته باشد. توان آن نیز از ۱۰ وات تا ۵۰۰ است و افراد با توجه به نیاز خود می‌توانند بهترین توان را خریداری کنند.

بلندگو شیپوری چه ویژگی‌هایی دارد

هرچند انواع بلندگو شیپوری در مدل‌های مختلف ممکن است ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند، اما می‌توان چند ویژگی کلی برای این محصول در نظر گرفت که این موارد عبارت‌اند از:

  • بلندگو شیپوری قدرت خروجی بالایی دارد (از ۲۰ وات تا بالاتر)
  • جنس بدنه فلزی یا پلاستیکی با مقاومت بالا
  • نسبت بالای سیگنال به نویز که در نهایت باعث افزایش کیفیت صدای خروجی خواهد شد.
  • برخی مدل‌ها کنترل‌گر دارند و با کمک آن‌ها می‌توان صدای خروجی را به‌راحتی کنترل کرد.
  • امکان استفاده از باتری یا برق مستقیم یا به‌عبارتی کاربرد ۲ گانه
  • امکان تنظیم حالت صدای بم برای برخی مدل‌ها
  • قدرت پرتاب صدای زیاد و مناسب برای محیط‌های پر از جمعیت (تا محدوده ۳۰۰ متر)
  • در برخی مدل‌ها میکروفن نیز به‌همراه بلندگو عرضه می‌شود.
  • امکان استفاده از باتری خودرو برای شارژ کردن بلندگو شیپوری

اجزاء باند شیپوری

بلندگوهای شیپوری عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند اما باید گفت ساختار آن‌ها پیچیده نیست. این بلندگو از یک درایور فشرده ساخته شده­‌است که وظیفه تولید امواج صوتی را برعهده دارد.

 همچنین در ساختار آن یک دیافراگم فلزی کوچک تعبیه می‌شود که با استفاده از یک الکترومگنت، مرتعش خواهد شد. برای انتقال صوت ایجاد شده از یک بدنه با ظاهر شیپور استفاده می‌شود تا بتواند صدا را با قدرت بالا در محیط‌های روباز پرتاب کند.

در محفظه بلندگو نوعی درایور ووفر نیز ممکن است نصب شود که از طریق پارتیشن‌های داخلی می‌توان آن را تقسیم کرد. این درایور مجرای زیگزاگی به‌وجود می‌آورد و مانند یک شیپور عمل می‌کند.

در تولید برخی بلندگوهای شیپوری از ووفر و تیوتر استفاده می‌کنند که هر کدام مزیت خاصی برای هورن ایجاد خواهند کرد. ووفر باعث بهبود کیفیت صدای خروجی می‌شود و تیوتر باعث افزایش فرکانس صدای بلندگوها خواهد شد.

در صورتی‌که از ترانس مچینگ در ساختار بلندگو استفاده شود، می‌توان از چند باند در کنار هم و با فاصله از آمپلی‌فایر استفاده کرد، بدون اینکه شاهد افت کیفیت صدا یا نویز در آن باشید.

لازم به‌ذکر است برای بهره‌مندی از این شرایط باید بلندگوها را به روش ولتی نصب کرد. همچنین استفاده از ترانسفورماتور تطبیق امپدانس نیز لازم است.

ساختار برخی از انواع بلندگو شیپوری دارای کراس‌آور هستند که این قطعه باعث می‌شود امکان تنظیم صدای بم به‌وجود بیاید. توان خروجی هورن‌ها را می‌توان روی ۱۰ تا ۱۰۰ تنظیم کرد.

نکته‌ مهم در اینجا سازگاری آمپلی‌فایر با توان و امپنداس این نوع بلندگو است. درصورتی‌که هورن دارای حساسیت بالا باشد، احتمالا نشان از تحریک‌پذیری بالای بلندگو می‌دهد.

کاربرد انواع بلندگو شیپوری

مکان‌هایی که از بلندگو شیپوری در ان استفاده می‌شود

بلندگوهای شیپوری انواع متفاوتی دارند اما به‌طور کلی از همه آن‌ها برای فضاهای باز با مساحت بالا استفاده می‌شود. درصورتی‌که فضای مورد نظر شما متراژ خیلی زیادی داشته باشد، احتمالا باید بیش از یک بلندگو در آن نصب کنید تا پاسخگوی نیازتان باشد.

با دیدن عکس یا شنیدن نام بلندگو بسیاری از ما به‌ یاد روزهای مدرسه و سخنرانی مدیر یا ناظم‌ها می‌افتیم. همچنین این نوع بلندگو توسط فروشنده‌های دوره‌گرد به‌وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کارخانه‌ها و سوله‌های بزرگ برای اطلاع‌رسانی به کارکنان معمولا از بلندگو شیپوری استفاده می‌کنند. همچنین باید گفت استفاده از هورن در مساجد و برای پخش اذان به کمک سامانه اذان گو بسیار کاربردی است.
برای راه اندازی سامانه اذان گو می‌توانید از سرور پیجینگ استفاده کنید.

در دانشگاه‌ها، پارک‌ها، فضاهای سازمانی، صحنه فیلم‌برداری و برای کنترل مسافرها در سفرهای کاروانی استفاده از بلندگوی شیپوری می‌تواند بسیار کاربردی باشد. البته در شرایطی که از هورن به‌عنوان سیستم پیجینگ استفاده می‌شود، باید لوازم جانبی دیگری مانند آمپلی‌فایر تحت شبکه یا آمپلی‌فایر آنالوگ نیز به­‌کار برد.

مزایای بلندگو شیپوری

استفاده از بلندگو شیپوری چه مزایایی دارد؟ این نوع بلندگو در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود تا بتواند نیاز تمام افراد و محیط‌ها را برطرف کند. این مزیت باعث محبوبیت زیاد باندهای شیپوری شده است.

از دیگر مزیت‌های این بلندگوها می‌توان به خاصیت ضدآب بودن و مقاومت بالای آن‌ها در برابر گردوخاک اشاره کرد. این ویژگی باعث شده­است که امکان استفاده از آن‌ها در فضاهای باز به‌وجود بیاید و از طول عمر بالایی برخوردار باشند.

نحوه انتخاب بلندگو شیپوری

اولین چیزی که در حین انتخاب و خرید باید به آن توجه کرد میزان توان آن است. یونیت‌های بزرگ نشان‌دهنده توانا بالاتر هورن هستند. انواع بلندگو شیپوری در توان‌های ۱۰ تا ۵۰۰ وات در بازار وجود دارند.

برخی از این باندها با توانی که دارند به‌عنوان محبوب‌ترین‌ها شناخته می‌شوند که می‌توان از آنها به بلندگو شیپوری ۵۰ وات و بلندگو شیپوری ۱۰۰ وات اشاره کرد. البته شما باید مکانی که هورن در آن نصب می‌شود را در نظر بگیرید.

توجه به ویژگی‌های فنی بلندگو شیپوری و کاربردهای آن نیز به شما در داشتن انتخابی درست کمک می‌کند. شما باید از فروشنده راجع به قطعات مورد استفاده در بلندگو و ساختار آن سوال کنید. درصورتی‌که بخواهید هورن را از طریق فروشگاه‌های آنلاین بخرید، امکان مقایسه موردی محصولات برای شما وجود دارد.

قیمت بلندگو شیپوری

انواع بلندگو شیپوری مانند بلندگو شیپوری آنالوگ، کتابی و مخروطی قیمت‌های مختلفی دارند. به‌خصوص اگر بخواهید بین مدل‌‌های موزیکال و معمولی آن را انتخاب کنید. بلندگو شیپوری موزیکال دارای کیفیت صدای بهتر و درنتیجه قیمت بیشتری است.

درصورتی‌که بلندگو را برای استفاده محدود و کوتاه‌مدت یا مکان‌هایی که کیفیت صدا خیلی مهم نیست بخواهید؛ تهیه بلندگو شیپوری معمولی که با نام بوقی نیز آن را می‌شناسند توصیه می‌شود. با خرید این محصول نیازی به صرف هزینه بالا نخواهید داشت.

قطعا موارد دیگری نیز روی قیمت بلندگو تاثیر دارند که از آنها می‌توان به توان بلندگو، اندازه یونیت که کاملا به توان بستگی دارد، جنس بدنه، ساختار و قطعاتی که در تولید هورن استفاده می‌شود و … اشاره کرد.

برای خرید بلندگو شیپوری قبل از بررسی قیمت بهتر است مشخصه‌هایی که از این محصول انتظار دارید را در نظر بگیرید. سپس با مقایسه موارد مختلف، بهترین گزینه‌ای که مناسب‌ترین قیمت را دارد انتخاب کنید.

جمع‌بندی

اکنون که با انواع بلندگو شیپوری آشنایی دارید، شناخت این نمونه‌ها به شما کمک می‌کند تا انتخاب درست‌تری در خرید بلندگو برای مکان مورد نیاز خود داشته باشید.

بلندگو شیپوری نوعی باند است که با نام هورن نیز شناخته می‌شود. از این بلندگو معمولا در محیط‌های روباز مانند مدرسه‌ها، مسجدها، سازمان‌های مختلف، ورزشگاه‌ها و به‌طور کلی هر مکانی که باید در آن صدایی پخش کرد استفاده می‌شود.

در انتخاب بلندگو شیپوری باید به نوع آن، جنس بدنه و توانی که دارد توجه کنید تا بلندگوی خریداری‌شده بتواند محیط مورد استفاده را به‌طور کامل پوشش دهد.

از انواع دسته‌بندی این باندها می‌توان به بلندگو شیپوری کتابی،  بلندگو ۶ ضلعی، بلندگو اهمی، بلندگو ولتی، بلندگو گرد یا مخروطی، و بلندگو مچینگ‌دار اشاره کرد.
جهت مشاوره و کسب اطلاعت بیشتر با ما در تماس باشید.

 

۴.۷/۵ (۳ نظر)
این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب برگزیده

توان انواع اسپیکر

توان اسپیکر؛ مهم‌ترین فاکتور سنجش و مقایسه

تعریف و مفهوم توان اسپیکر اسپیکرها، به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی سیستم‌های صوتی، نقش حیاتی در تولید و انتقال صدا به مخاطبان دارند. اما برای فهم بهتر کارکرد آن‌ها، ضروری است که با مفهوم «قدرت اسپیکر» یا «توان اسپیکر» در اسپیکرها آشنا شویم. قدرت یا توان اسپیکر، اغلب با واحد

مشاهده مطلب »
اسپیکر و بلندگوهای تحت شبکه

اسپیکر تحت شبکه چیست؟

در دنیای دیجیتال امروز، اسپیکر تحت شبکه (Network Speaker) به ابزار ضروری برای مدیریت سریع و کارآمد منابع صوتی در محیط‌های کسب‌وکار تبدیل شده‌اند. این فناوری پیشرفته، که همراه با آمپلی‌فایرهای تحت شبکه داخلی (Network Amplifiers) عرضه می‌شود، به ما امکان می‌دهد تا با انعطاف‌پذیری بی‌نظیری به پخش زمانبندی‌شده فایل‌های

مشاهده مطلب »
تلفن صنعتی تحت شبکه بدنه آهن

راهنمای جامع خرید تلفن صنعتی

سرمایه گذاری در یک سیستم تلفن صنعتی قابل اعتماد برای هر محل کار ضروری است. با گزینه‌های بسیار زیادی که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید، تعیین اینکه کدام ویژگی‌ها و مزایا برای نیازهای خاص شما مناسب‌تر هستند، دشوار است. خوشبختانه، این راهنمای خرید تلفن صنعتی با بررسی انواع مختلف

مشاهده مطلب »
×